DEAF07
 
 

Exhibition

Tentoonstelling & screenings 10-29 april 2007
Gesloten op maandagen en op woensdag 18 april
Locatie Las Palmas/LPII en Pakhuismesteren, Kop van Zuid, Rotterdam
Kaarten verkrijgbaar bij de kassa van Las Palmas
Entree: € 8,- / € 6,- reductie voor studenten en VPRO Backstagepas houders
Openingstijden: 11.00-18.00 uur

Installatie Pneumatic Soundfield op de binnenplaats van Museum Boijmans van Beuningen: gratis entree tijdens opneningstijden
Installatie Soft(n) gesloten na 15 april

Een grote internationale tentoonstelling biedt een intrigerend overzicht van hedendaagse interactieve kunst, van cutting edge en experimenteel technologisch werk tot bijna klassieke videokunst. Met werk uit Europa, de Verenigde Staten, Canada, China en Japan, en een aantal in opdracht gerealiseerde werken. De tentoonstelling opent op 10 april met een performance van Code31 en loopt tot en met 29 april.
De tentoonstelling is gesloten op maandagen en op woensdag 18 april.

Alle tentoongestelde werken zijn te zien in Las Palmas/LPII, tenzij anders aangegeven.

Projecten in de Expositie

De Amazon Noir bende (Paolo Cirio, Alessandro Ludovico, Ubermorgen.com) stal gecopyrighte boeken van Amazon door gebruik te maken van geraffineerde technologie, ontwikkeld door 'superboef' Paolo Cirio. Een subliminale mediastrijd barstte los en een geheim juridisch steekspel escaleerde in een online confrontatie met de roof van meer dan 3000 boeken in het middelpunt.

Chinese Portraiture (Zhou Hongxiang) is een conceptueel beeldend werk dat als een soort woordenboek wordt gepresenteerd op de manier van traditionele Chinese boekrollen. Verschillende Chinese mensen -- arbeiders, politieagenten, de keizer van de Qing dynastie, intellectuelen, monniken, bejaarden, kinderen, bedelaars, boeren en rechters -- worden afgebeeld met hun meest opvallende kenmerken, opvattingen en gewoontes. De film werkt als een foto omdat toeschouwer en geportretteerde naar elkaar kijken. Je wacht op iets dat te gebeuren staat in een stille tijd en ruimte.

(Donna Conlon) Parasolmieren transporteren bladeren naar hun nest, die dienen als voedsel voor de kolonie. In dit videowerk zien we een close-up van een groep mieren die politieke en institutionele symbolen op hun rug dragen, gelijkend op een vlaggenparade. Dit zorgt voor een scherp contrast, tussen de mierenkolonie die zichzelf organiseert op basis van evolutionaire strategieŽn -- en niet op basis van wetten en rechtspraak -- en de politieke symbolen die de mieren meedragen. Hiermee worden ambivalente vragen gesteld over macht en overlevingsprincipes.

Locatie: Pakhuismeesteren 10-29 april

COMMON GROUNDS (Workspace Unlimited) brengt de realiteiten van de fysieke en virtuele ruimte dichter bij elkaar door het creŽren van een intermediaire derde ruimte. De installatie werpt vragen op over aanwezigheid, representatie en identificatie als reflectie op een mediacultuur waar de relatie tussen het reŽle en het virtuele steeds complexer wordt. Een virtuele simulatie van de tentoonstellingsruimte van V2_ is verbonden met het Common Grounds-netwerk van virtuele werelden (IMPLANT, DEVMAP en EXTENSION), ze zullen alle simultaan toegankelijk zijn via terminals in DEAF07, Montreal en Gent.

Death Before Disko 3.1 (Herwig Weiser) brengt ons terug bij de ruwe componenten, het onthult de ingewanden van onze technologie, in al hun complexiteit en schoonheid. Het werk maakt toespelingen op de populaire mediacultuur door te beeldhouwen met geleidende en structurele materialen, plastics, metaal, en magnetische vloeistoffen in plaats van de gefetisjeerde eindproducten van informatietransmissie-technologie te tonen. De sculptuur visualiseert live input van geluiden uit het heelal die verzameld zijn van verschillende internetsites.

In de installatie drawn (Zachary Lieberman) komen met pen en inkt getekende figuren tot leven; ze gaan een dialoog aan met hun scheppers. Ze lijken op te staan van het tekenpapier en beginnen synchroon aan de handbewegingen van de persoon die hen getekend heeft te bewegen. De getekende figuren kunnen op verschillende manieren worden geanimeerd door eenvoudig het papier waarop ze getekend zijn aan te raken.

Locatie: Pakhuismeesteren 10-29 april

Eerste publieke gebruikerstest

Exercise in Immersion 4 (Marnix de Nijs) is een art-game die in een bestaande fysieke ruimte wordt gespeeld. De spelers dragen een speciaal ontwikkelde headset-display en crash-suit. De headset is uitgerust met een sensorsysteem dat de positie van de speler koppelt aan vooraf gemodelleerd beeldmateriaal. Objecten in de virtuele wereld corresponderen met objecten in de bestaande omgeving, op de display van de headset kunnen beide werelden visueel worden vermengd. Een speler die zich niet beweegt ziet de vertrouwde bestaande werkelijkheid, hoe actiever hij speelt, des te meer wordt de bestaande ruimte visueel overgenomen door een onbekende virtuele wereld.

(Garnet Hertz) Een miniatuur webserver, geÔmplanteerd in het lichaam van een dode kikker die onder glas hangt. Mensen die zich op een andere plek bevinden kunnen de linker- of rechterpoot van de kikker bewegen dankzij een ethernetkabel die verbonden is met de webserver. Zo ontstaat een update van Luigi Galvani's experiment uit 1786 toen hij de poten van een dode kikker liet samentrekken door de spieren en zenuwen met metaal aan te raken.

Go Up! Go Up! (Hu Jie Ming) bestaat uit 24 opgestapelde televisieschermen die als verticale kolom op een ladder lijken. De schermen tonen mensen die fanatiek aan het klimmen zijn. Het publiek roept naar ze en maakt allerlei geluiden, de klimmers vallen hopeloos te pletter en beginnen opnieuw te klimmen.

Harddisko (Valentina Vuksic) is een installatie over onbewerkte computergeluiden. Ritmische noise wordt voortgebracht door zestien harde schijven die georkestreerd zijn via eenvoudige elektrische schakelingen. Door de voeding van de harde schijf in verschillende sequenties te onderbreken en de kenmerkende geluiden van iedere harde schijf te versterken ontstaat een onvoorspelbaar akoestisch en visueel samenspel.

knife.hand.chop.bot (5VOLTCORE) is een cybernetisch systeem dat met de zintuigen en waarnemingen van de gebruiker speelt. Een robot met een mes simuleert de test die in Engeland wel Mumbledy Peg wordt genoemd. Een gebruiker legt een hand in de machine en begint het spel met het mes door op een knop te drukken. Het mes zal eerst langzaam en dan steeds sneller neerkomen in de ruimte tussen de vingers. Als de gebruiker zijn of haar zenuwen niet de baas is en begint te zweten, worden contactpunten geactiveerd en blokkeert de computer.

(Zhang Peili) Op een klein LCD-scherm is een van afstand nauwelijks herkenbare video te zien. Als de toeschouwer nadert, vervaagt het videosignaal. Hoe dichterbij de toeschouwer, hoe vager het videobeeld, totdat het beeld helemaal verdwijnt. Het beeld is nooit scherp te krijgen, niet van dichtbij en niet van een afstand.

MOBI (Mobile Operating Bi-directional Interface) (Graham Smith) is een manshoge telepresence-robot die van een afstand bestuurd kan worden door gebruikers die zich bevinden op een andere locatie. De gebruiker kan door het camera-oog van de robot kijken, spreken door zijn speakers en horen via zijn microfoon-oor. Tegelijkertijd wordt een beeld van de gebruiker op ware grootte geprojecteerd op het LCD-gezicht van de robot en functioneert hij als een avatar. MOBI stelt mensen in staat om in een oogwenk naar een andere plek op de wereld te reizen en een andere omgeving te ontdekken, zonder gebruik te hoeven maken van de luchtvaart. Op deze manier levert MOBI een bijdrage aan het terugdringen van de opwarming van de aarde.

Morphing Machinery (Graham Smith) onderzoekt de wereld van de nanotechnologie en neemt een nieuw stedelijk landschap vol transformerende machines en bewegende architecturale vormen als thematisch uitgangspunt. Zoals planten groeien en hun structuren door de tijd heen veranderen, zo kunnen machines, gebouwen en omgevingen zichzelf in de toekomst wellicht reconfigureren op basis van geprogrammeerde en omgevingsinvloeden. Onze steden komen dan letterlijk tot leven omdat ze veranderen en zich ontwikkelen op een manier die lijkt op de groei in een bos.

Object B (Exonemo) presenteert een gemodificeerde first person 3-D schietgame met echte objecten die verbonden zijn met een virtuele setting. Het spel wordt gespeeld met automatisch gestuurde objecten gemaakt van computeronderdelen, electrische gereedschappen en controlepanels voor schietgames. De game is geÔnstalleerd in een driedimensionale omgeving, gecreŽerd door projecties op alle vier de wanden van de tentoonstellingsruimte. De frequente gewelddadige acties van de robots in de game triggeren automatische commando's die het verloop van het spel bepalen.

Ondulation (Thomas McIntosh , Mikko Hynninen en Emmanuel Madan) is een compositie voor water, geluid en licht. Tweeduizend liter water in een bassin wordt door geluid in beweging gezet, licht wordt op het wateroppervlak geprojecteerd en reflecteert op een scherm. Het bassin wordt een vloeibare spiegel die langzaam wordt gebeeldhouwd tot een perfecte driedimensionale expressie van een muzikale compositie.

Lokatie: Museum Boijmans van Beuningen, 10-29 april

Openingstijden 11.00-17.00 u
In de klankinstallatie Pneumatic Sound Field (Edwin van der Heide) creŽren wind, druk en geluid een ademende architectuur door middel van geluidsstructuren. Geluiden en wind passeren met verschillende snelheden, intensiteiten en vanuit verschillende richtingen een veld van 36 + 4 ventielen boven het hoofd van de toeschouwers. De toeschouwers worden uitgedaagd zich te verhouden tot de ruimtelijke interactie van de luchttrillingen, de klankvoortbrengende ventielen en de daaruit voortkomende compositie.

Roots (Roman Kirschner) is geÔnspireerd op een oud Perzisch beeld: een struik waaraan hoofden groeien. In een aquarium gevuld met bruinige vloeistof groeien ijzerkristallen. Bellen drijven als kwallen naar de oppervlakte. Takken breken af en zinken naar de donkere bodem, ze vallen uit elkaar en worden dikke wolken die over het schouwspel hangen. Door de sculptuur pulseert energie. Groei verandert de loop van de stroom. Die verandert op haar beurt de groei. De voltages in elke draad worden door een resonantiefilter gestuurd en veranderen in geluid.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
14.00 / 18.00

Camouflage. LOOK like them - TALK like them

Jun Yang

A 2002/04, 16:33 min

As an object of "suspicious appearance and behaviour", Migrant X feels forced to develop a range of camouflage tactics to ride out his everyday life.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
15.00 / 19.00 (total 30mins)
Faceless - The Spectral Children
Manu Luksch

A/UK 2006, 13:00 min

In a future society where peopleīs faces have decreased to an anonymous plain, a woman runs scared when looking into the mirror one day.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
15.00 / 19.00 (total 30mins)
In the Event of Amnesia the City Will Recall

Denis Beaubois

AU 1996, 07:31 min

The video questions the role of surveillance in public space by trying to reach beyond the anonymous CCTV system and to get in contact with what's behind it.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
11.30 / 15.30
Marching Plague - Critical Art Ensemble

The Arts Catalyst

GB 2006, 17.00 mins

A powerful critique on UK-US bio-weapons research and the bio-terrorism paranoia.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
12.00 / 16.00

Safe Distance

Kuda.org

RS 2003, 31:00 min

A testimonial from the worldīs first "clean war"; the NATO intervention against former FR Yugoslavia, won exclusively with air strikes, keeping a "Safe Distance" between the pilotīs navigation screen and the reality of the outside world.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
15.00 / 19.00 (total 30mins)
The Catalogue

Chris Oakley

GB 2004, 05:30 min

From a remote position, we observe humanity being reduced to spending capacity and consumer categories.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
13.00 / 17.00

The Red Flag Flies
Zhou Hongxiang

CN 2002, 25:00 min

A video essay offering new perspectives on a contemporary China between communist slogans and market-driven society.

During DEAF07 a series of screenings will be shown in the film theater on the groundfloor of the Nederlands Fotomuseum in Las Palmas.

Location: Nederlands Fotomuseum, Las Palmas, film theater on groundfloor, 10-29 April
14.00 / 18.00

What Noah Knew: Old Models for New Conditions
The Yes Men

USA 2006, 05:00 min

The "disaster and conflict industry innovator" company Halliburton presents its latest product: The Survivaball.

SE/30 (Code31) is een installatie van 20, inmiddels bijna 20 jaar oude Macintosh SE-computers die is gebaseerd op het principe van cellulaire automata. Elke SE/30 is een cel die zich aan haar omgeving aanpast en zo patronen van samenwerking vormt. Het geluid is gemoduleerd en het beeld geplot door de status van de computer die het genereert. In het rijk van General Midi en Quicktime Musical Instruments is de esthetiek van de fout een noodzakelijkheid. Digitale artefacten vervormen mobiele telefoonachtige timbres in abstracte structuren...

Locatie: V2_Lounge 10-15 april

Soft(n) is een interactieve installatie in de openbare ruimte, gebaseerd op de verkenning van netwerkgedrag door de interactie in een groep zachte, genetwerkte objecten. Het werk is een overlevingsstrategie die plaats biedt aan misplaatste handelingen, vergissingen, vergeving, een slechte houding, zwakte, stilstand, opgeven en weggeven. De Soft(n) -objecten creŽren een ecosysteem waarin het publiek interfereert en waar nieuw gedrag ontstaat door publieksinteractie. Zie ook workshop Hive@Soft(n).

Surrounded (Yang Zhenzhong) is een circulaire installatie van acht gesynchroniseerde video's. Het is een onderzoek van de hedendaagse preoccupatie met identiteits- en waarnemingsvraagstukken, en van de kracht van beelden om apathie om te zetten in anticipatie en het gewone in begeerlijkheid.

In World Wide Ensemble (Antoine Schmitt) glijdt een eindeloos landschap van visuele en geluidsautomata die allemaal met elkaar verknoopt zijn, zichtbaar door een gat in de muur, aan het oog van de toeschouwer voorbij. Een trackball, vlak naast het raam, stelt de bezoeker in staat om de richting van de beweging te veranderen, en andere delen van deze "planeet gezien vanuit het venster van een satelliet" te ontdekken.

Entree: € 8.00 / 6.00

Programma informatie

Locatie: Las Palmas/LPII

Tijden: Wed11 Apr12:00–21:00
Thu12 Apr12:00–21:00
Fri13 Apr12:00–21:00
Sat14 Apr12:00–21:00
Sun15 Apr12:00–21:00
Mon16 Aprgesloten
Tue17 Apr12:00–19:00
Wed18 Aprgesloten
Thu19 Apr12:00–19:00
Fri20 Apr12:00–19:00
Sat21 Apr12:00–19:00
Sun22 Apr12:00–19:00
Mon23 Aprgesloten
Tue24 Apr12:00–19:00
Wed25 Apr12:00–19:00
Thu26 Apr12:00–19:00
Fri27 Apr12:00–19:00
Sat28 Apr12:00–19:00
Sun29 Apr12:00–19:00

Login